Keluarga Bahagia, Negara Makmur

Jan 23, 2013

Percaya vs curiga...




Percaya vs curiga adalah peringkat pertama menurut teori pembangunan psikososial Erik Erikson. Peringkat ini berlaku pada usia anak di antara kelahiran dan kira-kira 18 bulan. Menurut Erikson, percaya vs curiga (trust vs mistrust) adalah tempoh yang paling penting dalam kehidupan seseorang.


Oleh kerana bayi bergantung sepenuhnya kepada ibu bapa atau penjaga, kualiti penjagaan yang diterima olehnya memainkan peranan penting dalam membentuk personaliti anak tersebut. Pada peringkat ini, anak-anak  belajar sama ada atau tidak mereka boleh mempercayai orang di sekeliling mereka. Apabila bayi menangis, adakah ibu bapa atau penjaga datang untuk memenuhi keperluannya? Apabila dia takut, adakah ibu bapa atau penjaga datang untuk menenangkannya?


Apabila keperluan ini dipenuhi secara konsisten, anak akan belajar bahawa dia boleh mempercayai ibu bapa dan orang yang menjaganya. Sebaliknya jika keperluan ini tidak dipenuhi, anak akan hilang kepercayaan terhadap orang-orang di sekelilingnya.


Jika anak-anak berjaya membangunkan rasa kepercayaan, mereka akan berasa selamat berada di dunia ini. Ibu bapa dan penjaga yang tidak konsisten atau menolak untuk memenuhi keperluan emosi akan menyumbang kepada perasaan curiga ke dalam diri anak-anak. Kegagalan untuk membangunkan rasa percaya itu akan menyebabkan anak-anak ketakutan dan rasa was-was terhadap persekitaran mereka.


Sebab itulah pentingnya memberi respon yang positif terhadap tangisan bayi. Tangisan bayi menandakan ada keperluan yang wajar dipenuhi oleh ibu bapa dan penjaga kerana pada peringkat bayi, anak-anak belum pandai mengambil kesempatan atau memanipulasikan ibu bapa. Jangan bimbang, bayi tidak akan menjadi "manja" (spoiled) hanya kerana kita memberi respon yang positif setiap kali dia menangis.





Share:

0 comments:

Post a Comment

Terimakasih atas kesudian anda membaca dan memberi komen di blog ini.

Join 139 Other Subscribers

Recent Posts

Popular Posts

Blogviews


Copyright © Ibubapa Cemerlang | Powered by Blogger
Design by SimpleWpThemes | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com