Penyelidikan
telah menunjukkan bahawa tahun-tahun pra-sekolah adalah tahun yang
paling genting terhadap perkembangan kanak-kanak dan proses
pembelajaran, maka ibubapa masa kini telah menyedari tentang kepentingan
untuk menghantar anak-anak kecil mereka ke pra-sekolah.
Di
Malaysia, jenis pra-sekolah yang dipilih oleh anda adalah bergantung
kepada umur anak anda. Kanak-kanak di bawah umur empat tahun sepatutnya
dihantar ke pusat penjagaan kanak, yang mana didaftarkan di bawah
Kementerian Perpaduan dan Pembangunan Sosial.
Kanak-kanak diantara
umur empat hingga enam tahun pula harus dihantar ke tadika, yang mana
didaftarkan di bawah Kementerian Pendidikan. Adalah menjadi keutamaan
anda menghantar anak-anak anda ke pra-sekolah yang telah didaftarkan
dibawah mana-mana badan berkuasa yang berkaitan. Dengan demikian, anda
boleh merasa tenang kerana mereka akan sekurang-kurangnya mengikuti
piawai minimum yang ditetapkan. Sekiranya anda merasa ragu-ragu, anda
boleh meminta mereka menunjukkan permit-permit mereka yang berkaitan.
Kanak-kanak kecil biasanya berbeza pembelajaran mereka dari kanak-kanak
yang besar, jadi pra-sekolah tidak sepatutnya dijalankan seperti
sekolah-sekolah kecil, dimana kanak-kanak mesti duduk di meja sepanjang
hari.
Ciri-ciri yang baik bagi sebuah pusat penjagaan kanak-kanak termasuklah:
Keadaan persekitaran fizikal
Kurikulum dan program
Kanak-kanak
Kakitangan
Penglibatan ibubapa
Persekitaran Fizikal
Pusat penjagaan haruslah kelihatan menarik daripada luar. Bilik-bilik
haruslah menyeronokkan, ceria dan mempunyai sistem pengudaraan yang
baik, dengan terdapatnya seberapa banyak tingkap yang dibuka untuk
membenarkan kemasukan udara segar dan cahaya matahari kedalam. Anda
harus memeriksa bilik-bilik air, dapur, ruang makan dan bilik permainan
samada ia bersih atau tidak.
Bilik-bilik permainan sepatutnya
boleh menarik minat kanak-kanak, mempunyai perabot-perabot khas untuk
kanak-kanak, dan para-para yang cukup rendah untuk dicapai oleh
kanak-kanak. Barang-barang permainan dan lain-lain sepatutnya dapat
dilihat dan diambil oleh semua kanak-kanak. Kerja-kerja tangan mereka
sepatutnya dipamerkan dengan menarik mengikut tinggi pandangan mata
mereka.
Bilik harus diatur menjadi pusat pembelajaran atau
kawasan aktiviti, dimana barang-barang dikumpulkan mengikut kegunaannya.
Ia juga harus termasuk sekali penjuru-penjuru bagi:
Permainan blok
Permainan manipulasi
Aktiviti-aktiviti yang senyap / membaca
Kesenian / aktiviti kreatif
Berlakon
Aktiviti sains
Muzik
Di pusat-pusat pembelajaran ini, pelbagai jenis barang-barang dan
aktiviti yang perlu disediakan, supaya kanak-kanak tersebut dengan
bebasnya boleh memilih aktiviti-aktiviti yang mereka ingini, kerana
sebagaimana yang diketahui, aktiviti-aktiviti yang berbeza akan menarik
minat kanak-kanak yang berbeza. Barang-barang permainan dan lain-lain
benda mestilah mencukupi dan selamat kepada kanak-kanak. Benda-benda
berbahaya seperti objek-objek tajam mestilah disimpan jauh dari capaian
kanak-kanak.
Sebagai tambahan, adalah perlu juga ruang yang
mencukupi untuk kanak-kanak bergerak dengan bebas, kerana kanak-kanak
biasanya belajar dengan cepat melalui penjelajahan benda-benda secara
aktif di persekitaran mereka.
Persekitaran luaran juga sama
pentingnya. Ia mestilah dipagar, selamat dan teduh, supaya kanak-kanak
dapat bermain diluar sekurang-kurangnya untuk satu tempoh masa yang
tertentu setiap hari. Persekitarannya mestilah kemas dan bersih, dan
rumput telah dipotong. Jika terdapat beberapa jenis pokok dan tumbuhan
yang ditanam, ia bukan sahaja memberi keteduhan tetapi boleh juga
membantu kanak-kanak tersebut belajar mengenai alam sekitar.
Perlu juga ruang yang cukup untuk pelbagai jenis permainan pada yang
dijaga dengan baik, yang mana memberikan peluang kepada kanak-kanak
untuk melatih kemahiran fizikal masing-masing. Peluang untuk bermain
pasir dan air juga seharusnya ada, kerana ia juga memberikan pengalaman
pembelajaran yang baik.
Kurikulum Dan Program
Ia mestilah
sesuai dengan perkembangan minda. Semua aktiviti-aktiviti tersebut
hendaklah diletakkan pada peringkat yang sesuai bagi umur seorang
kanak-kanak, dan juga menepati citarasa dan kemampuan kanak-kanak
tersebut.
Kanak-kanak mestilah kelihatan gembira dan tenang.
Mereka sepatutnya dapat berhadapan dengan orang-orang dewasa dan
kakitangan dengan penuh keyakinan, dan tidak takut untuk meminta
pertolongan.
Kakitangan pula mestilah kelihatan ceria,
berhati-hati, dan berminat pada apa-apa sahaja yang dilakukan oleh
kanak-kanak. Mereka mestilah bercakap dengan terang dan betul, dalam
nada suara yang sederhana dan menggalakkan kanak-kanak meluahkan
perasaaan mereka dengan bebas.
Semasa anda memerhatikan
interaksi diantara kakitangan dan kanak-kanak, anda sepatutnya dapat
merasakan bahawa kakitangan terlibat secara aktif dengan kanak-kanak,
dan mereka juga gembira dengan perhubungan yang rapat, hangat dan
bertindak balas dengan kanak-kanak tersebut. Mereka mesti menunjukkan
sikap hormat kepada semua kanak-kanak, dan menerima setiap kanak-kanak
sepertimana diri mereka masing-masing. Mereka mestilah menyokong
pembelajaran dengan bimbingan dan galakan, dan bukannya melalui
pembetulan. Mereka juga mesti mengakui usaha setiap kanak-kanak, supaya
mereka akan merasa gembira terdapat diri mereka sendiri.
Anda juga harus bertanya kepada pengarah pusat asuhan atau pengetua berkenaan mengenai maklumat kakitangan yang berikut:
Nisbah
Bagi kanak-kanak bawah umur tiga tahun, sepatutnya terdapat seorang
pengasuh bagi setiap lima orang kanak-kanak, manakala bagi kanak-kanak
berumur diantara tiga dan empat tahun, sepatutnya terdapat seorang
pengasuh bagi setiap sepuluh orang kanak-kanak. Nisbah yang baik akan
membenarkan perhatian individu yang lebih tinggi dan saiz kumpulan yang
kecil akan membenarkan interaksi yang lebih baik diantara orang dewasa
dan kanak-kanak.
Kelayakan Dan Pengalaman
Kakitangan yang
berpengalaman, yang mana telah dilatih dengan pengetahuan berkenaan
pendidikan awal bagi kanak-kanak dan perkembangan kanak-kanak adalah
lebih baik untuk menyediakan pengalaman pengajaran positif untuk
anak-anak anda.
Kadar Penggantian Kakitangan
Kanak-kanak
biasanya akan rapat dengan pengasuh mereka, dan akan merasa kehilangan
dan tidak selamat apabila terdapat kadar penggantian kakitangan yang
tinggi. Kadar penggantian kakitangan yang tinggi ini juga menghasilkan
suasana interaksi diantara kanak-kanak dan orang dewasa yang rendah
kerana kanak-kanak perlukan hubungan kepercayaan yang kukuh sebelum
proses interaksi dapat berkembang.
Penglibatan Ibubapa
Anda juga
perlu bertanya apakah peranan yang anda main didalam pengalaman
pra-sekolah anak-anak anda. Adakah penglibatan anda dialu-alukan? Adakah
anda dibenarkan untuk membantu anak anda membiasakan diri dipusat
tersebut, atau adakah anda mesti membiarkannya walaupun pada hari
pertamanya disana? Apakah polisi pusat asuhan tersebut berkenaan
perkara-perkara disiplin? Apakah akan terdapat sessi perbincangan
diantara kakitangan pusat asuhan dan ibubapa berkenaan perkembangan
anak-anak mereka dari masa ke semasa?
Sebagai ibubapa, anda
lebih mengenali anak anda, dan anda mempunyai kuasa untuk terlibat
secara aktif didalam pengalaman pra-sekolah anak anda. Oleh itu, anda
sepatutnya merasakan kehadiran anda dialu-alukan. Sekiranya dari
pemerhatian anda memberikan gambaran bahawa disitulah anak-anak anda
akan dapat berkembang dengan sepenuhnya, maka anda telahpun menemui
pra-sekolah yang betul.
credit : Dr Irene Leow
0 comments:
Post a Comment
Terimakasih atas kesudian anda membaca dan memberi komen di blog ini.