Keluarga Bahagia, Negara Makmur

Oct 5, 2013

Kisah gajah yang ditambat kaki

gambar hiasan



Ada kisah yang cukup menarik perhatian kami. Kisahnya seekor anak gajah diikat pada batang kayu yg agak besar. Kakinya digari dengan rantai seawal usia gajah tu mungkin tak mampu nak melepaskan diri. Tapi. anak gajah tu masih mencuba. Beberapa kali anak gajah tu gagal. Setelah beberapa tahun berlalu, anak gajah tu sudah menjadi gajah yang besar. Rantai yg menggari kaki gajah tu pun dah semakin ketat menampakkan fizikal gajah itu yang semakin membesar. Tetapi yang menghairankan adalah gajah tu masih tak mampu melepaskan dirinya. Secara logik akal sekali sentap je gajah tu boleh terlepas kerana badannya sudah kuat tidak seperti ketika kecil dahulu. Tapi kenapa gajah tu tak nak mencuba?. Sebabnya ialah gajah tersebut sudah putus harapan dan hilang keyakinan diri nak mencuba dan akhirnya hidup gajah tu selamanya digari dan diikat pada sebatang kayu.


Pengajaran pertama daripada kisah tersebut ialah kegagalan bukan pengakhiran tetapi permulaan kejayaan. Pengajaran kedua sebenarnya dalam diri manusia samalah seperti kisah tersebut. Apabila anak-anak ketika kecil mereka tidak diberikan motivasi dan rangsangan maka ia akan memberikan kesan kepada kehidupan mereka akan datang. Jadi mulai membina motivasi kepada anak anda untuk berjaya di dunia dan akhirat dan mulailah sekarang !.


"Sungguh ajaib dalam urusan orang mukmin! Sesungguhnya setiap urusannya baginya ada kebaikan dan perkara ini tidak berlaku melainkan kepada orang mukmin. Sekiranya dia diberi dengan sesuatu yang menggembirakan lalu dia bersyukur maka kebaikan baginya. Dan sekiranya apabila dia ditimpa kesusahan lalu dia bersabar maka kebaikan baginya."- (HR Muslim dari Ibnu Sinan)
---------------------------
Kisah ini telah dikongsikan oleh Mohd Alif Amin Yaakob, seorang rakan di wall Ibubapa Cemerlang. Terimakasih.



Share:

0 comments:

Post a Comment

Terimakasih atas kesudian anda membaca dan memberi komen di blog ini.

Join 139 Other Subscribers

Recent Posts

Popular Posts

Parenting Books

 photo belajarsantai150.jpg photo bijakberfikir150.jpg photo anaknakal150.jpg photo carabijak150.jpg

Blog Archive

Blogviews


Copyright © Ibubapa Cemerlang | Powered by Blogger
Design by SimpleWpThemes | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com